Hotel Wieliczka, noclegi Kraków – Soray

Aktualności

Procedury Ochrony Dzieci w Hotelu Soray

Postanowienia wstępne

  1. Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, Hotel Soray przyjmuje niniejszy dokument, jako wzór procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w hotelu Soray, dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.
  • Na potrzeby Procedur zostały doprecyzowane znaczenia poniższych pojęć:
  • Hotel– rozumie się przez to spółkę SORAY S.C. P. Kowal, K. Kowal z siedzibą w Wieliczce, zarejestrowanej pod numerem REGON 120432442;
  • Pracownik Hotelu – to osoba wchodząca w skład personelu Hotelu;
  • Osoba decyzyjna – to przełożony, osoba posiadająca stanowisko kierownicze w Hotelu lub będąca właścicielem Hotelu;
  • Dziecko – to każda osoba poniżej 18 roku życia;
  • Obca osoba –to każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  • Krzywdzenie dziecka  – oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
  • Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego[1]). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość – art. 200a kk).
  • Hotel Soray prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
  • Hotel Soray uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
  • Hotel Soray w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
  • Hotel Soray zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
  • Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest identyfikacja dziecka przebywającego w obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w obiekcie.
  • Na każdym etapie stosowania się do Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości, dlatego należy wyjaśniać Gościom, że Standardy służą zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z usług Hotelu i zostały opracowane w porozumieniu organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz ochrony praw dzieci.
  • Standardy należy stosować w sposób racjonalny i proporcjonalnie do sytuacji.
  • Pracownik Hotelu, w kontakcie z dzieckiem, powinien wziąć pod uwagę jego poziom rozwoju intelektualnego i emocjonalnego, a jeżeli dziecko jest osobą niepełnosprawną lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, również i tę okoliczność należy wziąć pod uwagę.

Procedura zapewniająca bezpieczne relacje pomiędzy dzieckiem a pracownikami Hotelu, w szczególności niedozwolone zachowania wobec dzieci

  1. Hotel będzie dokładał starania, by pracownicy Hotelu, którzy mają kontakt z dzieckiem przebywającym w Hotelu, byli świadomi obowiązków w zakresie niniejszej procedury, a także aby potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a dzieckiem przebywającym w Hotelu.
  2. Wszelkie kontakty pomiędzy pracownikiem Hotelu a dzieckiem przebywającym w Hotelu , nie powinny wykraczać poza kontakty uzasadnione służbowymi obowiązkami pracownika Hotelu.
  3. Pracownik Hotelu powinien nie dopuszczać do sytuacji pozostania z dzieckiem w pomieszczeniu w Hotelu sam na sam. Wyjątek stanowi sytuacja, jeżeli pozostawienie dziecka samego mogłoby zagrozić dobru dziecka, jego życiu lub zdrowiu. W takich przypadkach, w miarę możliwości, należy zadbać o obecność innej osoby dorosłej.

Procedura identyfikacji dziecka i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Hotelu

  1. Zawsze, kiedy jest to możliwe, należy dokonywać identyfikacji dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w obiekcie.
  2. Pracownicy recepcji dokonują identyfikacji dziecka oraz relacji dziecka z osobą dorosłą, z którą przebywa w Hotelu. W tym celu należy:
  3. Poprosić o dokument tożsamości dziecka oraz osoby dorosłej, z którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa.
  4. W przypadku braku dokumentu tożsamości dziecka, identyfikację należy przeprowadzić na podstawie rozmowy z dzieckiem oraz z dorosłym, podczas której można poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL) oraz o relację dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło do obiektu lub w nim przebywa.
  5. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać, czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd osoby dorosłej z dzieckiem (np. pisemne oświadczenie)
  6. Jeżeli osoba dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu do rodziców/ prawnych opiekunów dziecka, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  7. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej co do okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym z hotelu Soray i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
  8. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
  9. Jeżeli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w pkt 2, pracownik recepcji nabierze podejrzeń wobec dorosłego i jego intencji w stosunku do  dziecka, należy dyskretnie powiadomić Osobę Decyzyjną w Hotelu.  Aby nie wzbudzać podejrzeń, można np. powołać się na konieczność skorzystania ze sprzętów na tyłach recepcji, prosząc osobę dorosłą, aby poczekała wraz z dzieckiem w holu, restauracji. Osoba dorosła oraz dziecko powinni być cały czas pod obserwacją pracowników Hotelu.
  10. Podczas rozmowy z dzieckiem należy zwrócić uwagę, aby dziecko miało możliwość swobodnego wypowiadania się oraz aby osoba dorosła, z którą przebywa dziecko, nie udzielała odpowiedzi na pytania zadawane dziecku oraz aby nie utrudniała dziecku udzielania odpowiedzi, nie wywierała presji na dziecko. Jeżeli osoba dorosła w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z dzieckiem, należy poprosić osobę dorosłą o opuszczenie pomieszczenia na czas przeprowadzenia rozmowy z dzieckiem oraz poprosić drugiego pracownika hotelu o obecność podczas przeprowadzania rozmowy z dzieckiem.

Procedura w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że  zagrożone jest dobro dziecka znajdującego się na terenie Hotelu

  1. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest krzywdzone, pracownik Hotelu jest zobowiązany do podjęcia adekwatnych działań.
  2. Uzasadnione podejrzenie krzywdzenia dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. dziecko ujawniło pracownikowi obiektu fakt krzywdzenia,
    1. pracownik zaobserwował krzywdzenie,
    1. dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem dzieci w pokoju osoby dorosłej.
  3. Działania o których mowa w pkt. 1 polegają na niezwłocznym powiadomieniu o tym fakcie osobę decyzyjną w Hotelu, a jeżeli nie jest to możliwe np. z uwagi na nieobecność w Hotelu osoby decyzyjnej  lub mogłoby to spowodować opóźnienie, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia.
  4. W tej sytuacji należy uniemożliwić dziecku oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie dziecka oddalenie się z obiektu.
  5. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji należy trzymać tę osobę pod nadzorem dwóch pracowników w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości.
  6. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji.

Procedura składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka

  1. Osoba decyzyjna w Hotelu, która została powiadomiona o sytuacjach opisanych w Procedurach, przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień, a jeżeli okoliczności to uzasadniają, powiadamia policję.
  2. W sytuacjach niecierpiących zwłoki, każdy pracownik Hotelu jest uprawniony do powiadomienia policji.
  3. W przypadku gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są pracownicy innych działów hotelu np. obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, i inni, powinni oni o tym niezwłocznie zawiadomić osobę decyzyjną w Hotelu, która zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
  4. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek), należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
  5. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  6. Po interwencji, osoba składająca zawiadomienie, opisuje zdarzenie w rejestrze zdarzeń.

[1] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

PROCEDURY OCHRONY DZIECI W HOTELU SORAY – wersja dla dzieci

Młody Gościu, witaj w naszym Hotelu!

Ten list jest skierowany właśnie do Ciebie, dlatego prosimy przeczytaj go uważnie.

Cieszymy się, że gościmy Cię w Hotelu Soray. Pragniemy, aby Twój pobyt w naszym Hotelu był przyjemny i bezpieczny,  dlatego podczas pobytu w naszym Hotelu prosimy Cię abyś:

  • Zawsze przebywał w Hotelu w towarzystwie swoich rodziców lub opiekunów
  • Będąc w pokoju nie otwieraj drzwi osobom, których nie znasz
  • Nie podawaj nieznajomemu swoich danych osobowych, nie oddawaj nieznajomemu swojej karty do pokoju
  • Jeżeli nieznajoma osoba będzie Ci coś proponowała, zachęcała do czegoś od razu poinformuj o tym rodziców, opiekunów lub pracownika Hotelu
  • Pamiętaj, że nikt nie może Cię krzywdzić, krzyczeć na Ciebie, popychać Cię, bić Ciebie
  • Zawsze bądź uprzejmy i szanuj inne dzieci oraz osoby przebywające w Hotelu
  • Jeżeli coś Cię zaniepokoi powiedz o tym swoim rodzicom, opiekunom lub pracownikom Hotelu
  • Jeżeli zauważysz, że innemu dziecku coś się złego zgłoś to pracownikowi Hotelu
  • Jeżeli się zgubisz albo potrzebujesz pomocy, zgłoś się do  recepcji Hotelu lub innego pracownika Hotelu. Naszych pracowników rozpoznasz po służbowych strojach oraz identyfikatorach

Jeżeli masz pytania lub potrzebujesz pomocy zwróć się do pracownika Hotelu lub na recepcję. Możesz też skontaktować się telefonicznie z recepcją Hotelu telefon: 12 284 33 40.

Życzymy udanego pobytu!

Hotel Soray